torsdag 10 september 2009

Martha Stewart möter Tim Holtz

För ett tag sen så fick vi alla i DT-teamet varsitt väldans fördelaktigt kit av vår kära DT-mamma Inger. Och i min låda fanns bland annat en läcker Rose Leaf punch (slut i butiken just nu, men bara maila Inger så tar hon hem igen) från Martha Stewart.

Eftersom vi inspireras av Timsan denna månaden så tänkte jag bjuda er på en litet tutorial på hur du gör dina egna vackra rosblad...

Here we go:


Jag har använt mig av:
1 akvarellpapper, men det går lika bra med ett cardstock
Några distressdynor i lämpliga färger
Jag har använt mig av infärgningsverktyget från Ranger, men det går med makeup-svampar oxå. Fast det blir lite kladdigare, hihi...
Falsben/bigare
Rose Leaf punch från Martha Stewart


Jag börjar med färgen Peeled Paint. Jag duttar verktyget mot dynan och sedan med cirklande rörelser gnuggar jag in färgen i pappret. Man börjar utanför pappret och jobbar sig in mot mitten. Ett litet tips: Jag har ett vanligt skrivbordsunderlägg (det svarta) som jag jobbar på, bara att spraya lite vatten och torka av när du är färdigt!


Nu har jag färgat in nästan hela pappret.


Sen gnuggade jag in kanten med färgen Fired Brick.


Och sist, längst ut på kanten har jag gnuggat in lite Vintage Photo.


Nu har jag vänt på pappret, och här har jag valt färgen Aged Mahogny.


Och sist så har jag valt färgen Walnut Stain.



Nu har jag färgat in hela pappret och då ser det ut så här.



Nu är det dags att börja stansa. Jag håller punchen upp och ner för att jag ska se var jag stansar.



Nu har jag stansat färdigt, och jag har verkligen utnyttjat hela pappret.



När man stansar så får man ju en vit kant, inte så snyggt. Så jag tar och färgar in den allra yttersta kanten med färgen Walnut Stain.



Titta så många fina blad vi har nu!!


Men jag nöjer mig inte ännu...

Nu viker jag bladen på mitten.


Och så formar jag till bladen lite, jag håller dem som på bilden och liksom viker sidorna lite neråt. Så det får en mer naturlig form.


Nu har vi massa fina rosblad som bara väntar på att få sättas fast på något läckert alster!

Vill du gå ett steg längre?
. Du kan stämpla på bladen, tex med denna läckra swirl från Stämpelboden.
. Du kan stämpla med genomskinlig stämpel och sedan använda UTEE. Då ser det nästan ut som morgondagg.



Så här blev mitt första alster där jag använt mig av bladen:

Hoppas att jag kunnat inspirera er till att göra era egna blad!

Glöm nu inte bort vår Tim Holtz-tävling!! Ser fram emot era bidrag!

Kram
BellaMio

1 kommentar: