torsdag 6 januari 2011

Tips och Trix- torsdag; Rullad blomma!

Hej!

Då var det torsdag igen och jag tänkte börja med att visa er en smart bordsförvaring som jag hittade hos Inger. Jag är så nöjd med den. Den är snygg, smart och rymmer MASSOR;)



Som ni ser MASSOR får plats!


Den kan bli hur smal eller bred som helst. Kan varmt rekommenderas och ni hittar den HÄR.



Så över till dagens tips och trix för lite trixit kan det vara, men det fixar ni;)

Jag fick en frågan på mitt tisdagsinlägg hur jag gjort blommorna på min bok. Tänkte visa och berätta;)


Till dessa blommorna har jag använt gamla notpapper. Har tagit fram den hederliga mönstersaxen, det blev en vågig. Klipp ut en cirkel. Dessa blev ca 10-12 cm i diameter.



Nästa steg är att klippa cirkeln i en spiral in till mitten.



Sen ska vi rulla från utsidan och in. Jag har använt mej av denna, men kan även rekommendera denna för att hålla i pappret.



Jag sätter även lite klister, inte snabb torkande, men inte det slöaste i heller, längs med underkanten medans jag rullar. Det beror lite på hur jag vill att blomman ska bli.



På denna blomman gjorde jag vikningar längs med kanten efter att ha rullat den en bit. Därav det snabb fästande, men inte snabb torkande lim.



Här har vi en del av resultatet.



Blommorna har fått glimmer mist på sig.

Här har ni två andra blommor som jag gjort lite annorlunda med. Den vänstra har jag rullat och sedan satt på ett skräppapper på en klick lim. På det viset kan jag ordna den lite mer öppen. Den högra har jag rullat med lite klister duttar längs underkanten.



Här ser ni undersidan på båda blommorna.

Jag passar alltid på att göra flera åt gången, så har jag som jag kan ta fram och färga till olika projekt.

Lite inspiration kanske ni vill ha. Jag visade en sneak peak förra tisdagen. Nu kan jag visa det färdiga resultatet;)

Det har ju kommit in helt underbara chippbords i shopen från Collections Elements. Det har blivit dessa två änglar än så länge, men det kommer att bli fler. Hur kul som helst att göra;)


Till den stora foten ville jag ha blommor och det blev tre. Sprejade med glimmer mist. Under blommor och blad har jag en bit grov väv och under den Angelina fiber. Lite glimmer fågelbo känsla;)


Kropparna och vingarna är målade med crackle paint. Vingarna har även fått en runda i embossingfoldern.



Lite inspirations ord sitter det också på båda två.



Även den lilla änglen har fått crackle paint målat på sig. Och så har dom fått varsin fot som liknar trådrullar.

Jag har använt följande;
Crackle paint
Distresser
Glimmer mist
Collections Elements produkter
Snöre/Band från shopen
Tim Holtz embossingfolder
Angelina Straight Cut Fibers


Jag hoppas ni förstår min förklaring och finner inspiration.


Kram

Erika

5 kommentarer:

  1. Ska testa göra såna blommor vid tillfälle!
    Tack för att du delar med dig!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Urläckra änglar !! jättefina blommor oxå, ska absolut testa!
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  3. Underbara blommor!! Det måste jag komma ihåg att prova... tack för tipset!

    SvaraRadera
  4. Men wow så läckert!!!! :-)

    SvaraRadera
  5. Lääääckert :)

    Kram Gurkiss

    SvaraRadera