fredag 8 april 2011

Fröpåsekort och egengjorda metalldekorationer

I dag ska ni få se vad Annette Sjöberg visade när hon var på

Pysseltagen den 18e mars och som jag blev mycket inspirerad av!

Ett fröpåsekort med egna metalldekorationer!!

Först ut en bild på Annettes kort som passar perfekt till en manlig

mottagare. Jag är inte helt säker men tror det är ett mönstrat papper




Ett manligt kort med tuffa metalldekorationer med plats för

en liten överraskning. Ex. fröpåsar, triss-lott, biobiljetter,

blomstercheck, pengar m.m.

Annette har använt dies från Tim Holtz,

även metallkugghjulen. Tekniken har Annette själv kommit på och hur hon

har gjort visar jag längre ner i detta inlägg.

Först ska jag nu visa hur man gör själva kortet. Cardstock i måtten 4,5 x 12 tum. Biga fr vänster 4 och 9,25 tum. Biga sedan båda långsidorna 0,5 tum från kanten. Syns dåligt här men några bilder ner ser ni tydligt vad jag menar. Nu kan man välja om man vill ha en hög ficka och ett lågt lock... ...eller en låg ficka och ett högt lock!
Jag bestämde mig att göra som på Annettes kort en låg ficka

med högt lock. Då skär/klipper man bort längs 0,5 bigningen

fram till fickan, snedda av något så blir invikningen snyggare.

På locket använd gärna en kantstans. Sedan skall kortet kläs

med papper. Innan fickan tejpas fast med ett starkt dubbelhäftande

tejp på de två flikarna kan man puncha ut en halvcirkel.

Så här blev framsidan på mitt kort.

Jag har använt det här pappret från My Mind's Eye.

En härlig serie som jag tycker passar till lite manligare

alster. En metallklämma som både dekorerar och håller

kortet stängt.

Jag fick blodad tand och gjorde ett till av samma papper!

Här har jag fäst bandet bakom det mönstrade pappret som jag

fäst på baksidan för att sedan knytas på framsidan.

Tycker det känns härligt att få ge bort fröpåsar den här

tiden på året- snart växer allt så det knakar omkring oss.

Här ett ljust fröpåsekort med vårkänsla till en kär väninna. Har varit duktig och bara använt mönstrade spillbitar:)

Grattisstämpel från Inkido och rosen från

Penny Black/clearly in love.


Detta kort blev laddat med Krasse och Rädisor:)


Och nu kommer vi då till de härliga metalldekorationerna!

Är så tacksam för din påhittighet Annette!!

Tyvärr gillade inte min kamera att fotografera detta, reflekterar

väldigt- eller kanske är det så att fotografen inte riktigt begriper;).

Nåja de är ännu snyggare i verkligheten.

Man behöver metalltejp (från viss biltillbehörsfirma).

Akvarellpapper 300gr.
Klipp av en bit och klistra på akvarellpapper. Tejpen är mkt tunn

och kan vara lite svår att sätta på slätt men det gör inget. Släta ut

metallen med ett falsben.

Sedan väljer du en dies och stansar ut.


Jag har här kombinerat med en nyckelhålsdies. Och sedan

använt en embossingfolder.Just den jag använt verkar slut i

shopen men ,typ denna.

Sedan duttar man på AlcoInks tills man får den

färg man vill ha. Gärna tillsammans med någon metallfärg,

koppar el. guld.



Det som är så bra med dessa metalldekorationer är att de

går jättelätt att klistra fast och väger inte så mkt som riktig

metall- bra när man ska skicka iväg kortet!

Tack snälla Annette för tipset! Fredagen den 15 april kommer Annette

till Pysseltagen och visar en mini "pizzakartong" i påsktema med sött innehåll i

dubbel bemärkelse!! Missa inte detta. Därmed önskar jag trevlig helg till alla glada pysslare!

Kram Linda

4 kommentarer:

  1. jätte fin beskrivning Linda,kunde absolut inte gjort det så bra, jag fick faktiskt idén från BellaMio när hon i julas visade glitterdekorationer med dubbelsidigt tejp från samma biltillbehörsfirma(hihi)så jag tänkte att detta kanske skulle funka med alkoink, och det gjorde det ju.hoppas vi ses snart igen
    kramar Annette

    SvaraRadera
  2. Jätte fiffig ide med tejpen! Det skall provas
    och super fina kort du gjort!
    Tack för inspirationen!
    Ha en fin helg! / Kram

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Å, vilken bra ide med tejpen! Måste inhandlas!!

    SvaraRadera