torsdag 26 maj 2011

Tips och Trixs-torsdag! Blommor...

Hej!

Torsdag igen och jag tänkte bjuda på lite blommor. Många av oss har säkert en hel del stansar och dies som kanske inte används speciellt flitigt längre eller aldrig. Jag vet en del stansar man köpt i sin början av denna hobby som ligger i en låda. Kanske för att man byttat stil eller inte gillat resultatet. Jag har rotat i min/mina lådor;) och tänkte ge lite nya som kanske gamla tips och ideér.

Vad sägs om att göra Krysantemum eller i alla fall liknande.


Så här blev en av mina i närbild. Något i mitten kan man också sätta som avslutning.


Hittade denna gamla stans som jag hade i flera olika storlekar. Misstänker att det är fler än jag som har denna eller liknande hemma;) Denna som finns på bil blir ca 2-2,5 cm i diameter.
För att göra den rosa och den stora gröna blomman har jag tagit 3 olika storlekar på stansen och 3 olika färger på cardstock.
Sen stansar ni ut 3 av varje storlek. Den lilla gröna blomman består av 2 storlekar där jag stansat ut 6 blommor av den största och 3 av den minsta.
Sen kan ni välja att både gå över alla blomdelarna med kulverktyg (se bild nedan) och sedan ta en lite längre rak pincett som ni placerar på mitten av blombladen och böj ytterkantern upp.
Sen är det bara att sätta ihop blommorna från botten och upp. Det sista jag gjorde var att jag distressade kanterna med en matchande färg.

För att visa hur jag menar med kulverktyget så plockade jag fram denna bild (missade att fota medans jag gjorde Krysantemumen). Med kulverktyget så bryter man papprets fiber och det blir mer formbart. Detta gör lite av jobbet åt en för bladen böjer sig automatisk.

Denna bild har jag lånat från min tutorial som finns med i Pysseltagens annons i nya numret av 101 Ideér som precis kommit ut.

Jag han göra ett kort också med mina Krysantemum;)

Kanske ska sätta dit något med mamma;)! i det övre högra hörnet. Har inte bestämt mej ännu!



Och denna lilla söta blomman då;)



Någon form av cirkel. Förhand, stans eller dies. Denna blomma går jättebra att göra i tyg också. Ska den göras i papper bör detta vara hyfsat mjukt. Jag har använt gamalt packpapper som jag målat med Glimmer Glam. Ni behöver till denna blomma 8 cirklar. 5 till första lagret och sedan 3 till topp lagret.


Vik cirklarna först på mitten och sedan på mitten igen så att ni får samma form som på bilden (ovan).


Sen ska ni ha någon form av bas som ni kan klistra de 8 vikta cirklarna på. Ett klister som klibbar snabbt, men inte helt torkar är bra.


Ni ska klistra fast de vikta cirklarna lite omlott. 5 st i första lagret och sedan 3 i toppen.



Första lagret gjort;)



Topp lagret bildar en triangel så det är inte svårt att klistra ditt och avslutningsvis kan man placera något i mitten eller låta det vara tomt. Provade lite stickles i denna, men det blev inte så snyggt tycker jag. En liten pärla eller så kan man försöka "fluffa" till det översta lagret.

Bra verktyg att ha till hand när man gör blommor är ;

Pincetter

Kulverktyg
Foam matta tex denna
Lagom snabbtorkande Lim tex detta eller detta

Det finns en hel del olika storlekar och former på stansar/dies i shopen så ta och kika in och hitta din blomma. Jag kommer att lägga upp fler tips och ideér på olika blommor med fler stansar så håll koll. Nästa blomma blir gjord med en sönderklippt retrostans och snöflinga;)

Vi ses snart!

Kram

Erika


1 kommentar:

  1. Linda Kindberg31 maj 2011 kl. 13:23

    Jättesnygga Krysantemum. Gillar de starka
    färgerna till "gråpappret" på ditt kort.
    De turkosa blommorna var också jätteläckra!
    Kram

    SvaraRadera