onsdag 8 juni 2011

Pås-kort - och hur jag gör!

Godkväll!
Jag lovade ju återkomma på onsdag med en liten beskrivning av hur jag gör pås-kort på mitt lilla sätt. Och det ÄR fortfarande onsdag om än ganska så sent... men min tidsplanering föll... Fast nu är jag här!
Vill börja att be om ursäkt för de halvkassa bilderna men n ikanske kan se väsentligheterna ändå ;D!

Här är det klara kortets framsida!

Och här är mitt "rå-material" - underbara papper från Maja Designs senaste kollektion och naturligtvis en papperspåse! Du hittar dem HÄR i shoppen!

Jag börjar med att vika min påse på mitten och biga och då ser den ut enligt ovan! Så skär jag till mönsterpapper och chalkar så att det är förberett! Papperen skär jag till efter måtten på påsen, till fram- och baksida på just den här påsen skar jag till 10,5x 11,8 cm. Jag brukar ta ca en halv centimeter mindre än själva ytan när jag gör kort, för jag tycker dte är trevligt att stommen på kortet syns. Dags att börja klistra, jag använder helst dubbelhäftande tejp, det är enklare och blir garanterat inte bubbligt!  Papperen är från Maja Designs senaste kolletion Lantliv; Odla jordgubbar och Jordgubbar och glass! Jag plockar sedan fram matchamde dekorationer också!  

Här är kortet klart och jag har valt att inte dekorera det så mycket, papperen är så fina i sig själva och less is more vet ni väl ;D. Stämpeln är från Rox Stamps! Den har jag stämplat med Peeled Paint och clearembossat och därefter har jag skurit ut den med Spellbinder-die Labels ten.  Den lilla fjärilen har jag sprayat egen mist med Shabby Shutters och Perfect pearls Forever Green.

Här ser ni också den lilla fickan jag skar till för att stoppa i själva påsen, fickan ska man skriva sin hälsning på är det tänkt.

Enkelt dekorerad baksida. Det gör ganska mycket för helhetskänslan att kortets baksida är dekorerad. Bandet som jag knyter ihop kortet med har jag satt på från början genom att bara lägga det där jag ville ha det och så klistra på papperen över bandet. Smidigt och lätt, bara man kommer ihåg det innan man klistrat på papperen. Hm, det har jag gjort ett otal gånger. TUR att man kan rädda det mesta genom att göra små varianter. Det är nästan som att dansa linedance. ;D

Så framsidan igen där den fina rosetten från Joy pryder sin plats i vad jag ville försöka förmedla som ett sommarfönster. Hihi, bäst jag säger annars kanske ni inte ser det, min sommargardin i spets... ;D En till fjäril och så blommor förstås, vad vore livet utan dem? En stor vit ros och en liten grön samt mina nya favoriter, de små rosorna i plast som har platt baksida, sitter superbra med Scrappy Glue.

Hoppas ni nu blev lite klokare!
Ha det gott och var rädda om varandra!

Kramar, Cath.

2 kommentarer: