torsdag 6 oktober 2011

Tips och Trix-torsdag - Post i mängder :)

Japp som ni säkert märkt vid det här laget är det ju tema brevlådor denna veckan :) Och ni är många som har väntat på tutorial på hur man gör den... Men väntan är nu över!!!

Jag har spelat in en liten video på hur du gör den stora brevlådan, men sist i det här inlägget finns även en mall med mått på både den stora och den lilla modellen!

Så håll till godo!




Å bilder så klart :)
 Är sååå nöjd med mina 2 brevlådor!!! De är jättelätta att göra oxå så det kommer helt klart att blir fler...

Den lite mindre blå gjorde jag på träffen och den fick bli en liten fågelholksmodell och den större är gjord baserad på Evas mått och rymmer kort gjorda i  storleken 15x15cm. Som Eva sa, - Passar perfekt till julkorten!




 Jag har valt att använda cardstock som bas till mina brevlådor, men så klart går det ju alldeles utmärkt att göra dem i mönstrat papper oxå...

Till den här stora gick det åt 2 cardstock och ett mönstrat papper eftersom jag hoppade över baksidan.

Jag använde Classic Cardstock och det vackra mönstrade pappret Celebrate från Bo Bunny.



 Som ni ser så stansade jag locket med en kantstans för att få lite mer stil min låda. Och i locket kan det ibland behövas en liten tyngd så jag fästen en charm i en snutt Scrappy Floss.

I hörnet på framsidan har jag limmat fast en metalldekoration som jag klippte i fyra delar. Går lätt som en plätt med Timsens sax!!




 Denna underbart vackra stämpel från RoxStamps kommer helt klart att bli min favorit till julkorten i år, tycker den är så fin. Stämplade med brun dyna och embossade med clearpulver på en bit cardstock. Sen stansade jag ut texten och även en brun bit i storleken större. Distressade kanterna lite med Vintage Photo oxå.

En grankvist, två handgjorda blommor och ett par grenar med pärlor tyckte jag räckte som dekoration när pappret var så fint.




 Och så min lilla blåa låda från träffen då...

Även här har jag använt Classic Cardstock, det vackra blåa pappret heter Floral och kommer från Glitz design, sååååå vackra papper de har den här gången, me like!

Som jag skrev tidigare gjorde jag den här brevlådan i form av en fågelholk, så innan jag limmade ihop den passade jag på att stansa ut den cirkel rakt igenom både det mönstrade pappret och cardstocken. Inte svårt alls...




Har man gjort en fågelholk så måste där ju bo en fågel oxå :) Just den här finns inte shoppen, men det finns andra finfina. Denna har jag mistat och sedan lagt ett lager med Crackle Accent ovan på. Sen rullade jag en bit papper riktigt hårt och gjorde ett hål i lådan som jag kunde limma fast rullen i, så fick fågeln något att sitta på...

Ett par grankvistar fick vara med även på denna och två knippen med pyntbär oxå. Den blåa blomman har jag gjort själv med mist och en av de nya superläckra puncharna som kommit hem till butiken. Harn i inte provat dem måste ni bara göra det, det blir sååååå fina blommor!!!





 
På toppen satte jag en liten fjäril som faktiskt hade ett lager av Vellum (tack Kajsa!!!) oxå, men det verkar inte ha överlevt resan hem från Skåne, hihi...

En portklapp tyckte jag oxå passade fint precis som ett av Tim Holtz nummerplattor. Tycker nästan de ser emaljerade ut.



På den här lilla lådan valde jag att använda mönstrat papper till insidan oxå efter som den syns genom hålet i holken. Men det är ju inte nödvändigt alls...


Hoppas att ni gillar våra brevlådor och att ni vågar prova på att göra dem själva. I morgon kommer ni att få se Lindas fina låda.


Här är mallarna till lådorna, den översta är den största och den lite mindre kommer under. OBS!! Om ni på den delen som är 9+2 och så 19 cm på andra hållet (detta är locket) istället klipper 9+1 cm så kommer det att få plats på den remsan som blivit över när ni klippt ut delen till höger...






Här är mallen till den lite mindre lådan.


Sist vill jag tacka Inger för en helt fantastisk helg!! Du är världens bästa!!! Och tack Anna-Lena, Lotta, mina goa DT-kollegor och alla mysiga pysseltjejer som gjorde att helgen blev precis så härlig och mysig som jag hoppats på!


Kramar till er alla!
BellaMio

14 kommentarer:

  1. Superfint! Tack snälla för den fina tutorialen också :)

    SvaraRadera
  2. Åh vad fina och kanonbra med mall och tutorial också! Blev lite sugen på att prova nu. :D

    SvaraRadera
  3. Lovely. Sure beats the shoe box I use now. I'll give it a try. Thanks for another great idea and tutorial.

    SvaraRadera
  4. Oj vad fina postlådor vad roligt att pröva TACK snälla att ni skickade med mallen.....

    Undrar vad den fina fågeln som sitter i en ring vad finns den.

    SvaraRadera
  5. Hej Agnetaa!

    Den söta lilla fågeln finns hos RoxStamps. Kika in där så hittar du dem tillsammans med alla läckra stämplar :)

    SvaraRadera
  6. Rigtig flotte Postkasser. Tusind tak for en super god tutorial.

    SvaraRadera
  7. Tack för en suverän tutrial, så lätt att följa och jag tycker brevlådorna är sååå himla läckra.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  8. Snyggt. Ps Hur gör man för få filmen i lite snabbare tempo så som du har när du visar hur du klipper osv i brevlådan och distressar in osv?

    SvaraRadera
  9. Takk for en herlig tutorial!!Dette skal jeg prøve altså:)
    Klem

    SvaraRadera
  10. For en fin postkasse, og tusen takk for at du deler med oss andre.

    Nå har jeg laget 2 stk

    Ann Kristin

    SvaraRadera
  11. Kjempe flotte! Tusen takk for mal. :D

    Ha en fin dag.

    SvaraRadera
  12. Hallo Bella Mio, vielen Dank für die Anleitung, das ist mein Briefkasten:
    http://hausno1.blogspot.com/2012/02/briefkasten.html

    SvaraRadera
  13. sökte på magnolia affären hitttade din logg vilka ljuvliga brevlådor tack att du dellar med dig

    SvaraRadera