torsdag 20 oktober 2011

Tips & Trix torsdag! Kortvikning!

Jag tänker varje år att jag ska börja med julkorten i god tid men
tycker ofta att jag inte får inspiration när det känns långt till jul.
Men nu har jag i alla fall kommit igång så det får man väl ändå
anse är ganska tidigt;)
I dag visar jag hur man gör ett Flip-Flop Kort,
 en enkel men kul kortvikning. Man kan dekorera mkt eller
lite beroende på hur mkt arbete, tid man vill lägga ner.










Starta med ett cardstock i måtten 20x12 cm.
Biga vid 7 och 10 cm från vänsterkanten räknat ner 2cm
från övre långsidan respektive upp 2cm från nedre långsidan
(streckade linjerna). Skär enl. de heldragna linjerna från 3,5 cm
till 7cm och från 10 cm till 13,5 cm från vänsterkanten räknat
upptill och nedtill och dessutom de lodräta strecken däremellan.
Krångligt att uttrycka det med ord men kolla på skissen så
blir det säkert rätt........





.....i så fall ska det se ut såhär:)




Jag tänker att man kan vika kortet såhär om  man ska lägga
ner det i ett kuvert då blir måtten 13,5 x 12 och det blir snyggt
med ett fyrkantigt kuvert.




Material:
Stämpel på framsidan; clearstamp från My Paper World
embossad med turkost pulver.
Spellbinders label five
Baksidan, stämpel från Inkido embossad i vitt, även
kanterna!
Ljusturkos CS
Spillbitar frånMy Minds Eye So Sophie-serien
MS punch Snöflinga
Snöflingebrads,finns vita i shopen kvar
Öljett, hjärtcharm

Jag gjorde även ett kort med fotografier där jag valde att skära
 till en bit cardstock som extra framsida, måtten 15,5 x 12 cm.
Jag bigade längs kortsidan 2cm från kanten och klistrade fast
"bakom" det  andra cardstockpappret.
Detta kort blev lite mer sparsamt dekorerat för att inte förta
fotografierna.



Jag glömde ta kort på baksidan men den är dekorerad
likadant som insidan. Rektangeln ser ni i alla fall från
båda sidor, ett desperat försök att få fyra barn att samtidigt
kolla in i kameran;)


Material:
Röd CS
Filthjärta
Snöflingecharm, finns silver i shopen kvar
Klistermärken från egna lådan

Lycka till!
Kram Linda



2 kommentarer: