torsdag 15 december 2011

Tips&Trix-torsdag: Blandade småtips!

Japp, inga revolutionerande nyheter idag men lite blandat smått och gott varav förhoppningsvis något kan vara till nytta och nöje :).
Jag visade ju några jultags i måndags och idag tänkte jag ge lite mer detaljer om dessa. Mycket av inspirationen och teknikerna är hämtade från Tim Holtz och hans underbara 12 tags of Christmas.






Först tittar vi lite närmare på denna:


Tagen är sen infärgad med Distress stains.  Naturligtvis var jag inte så förutseende att jag fotade när jag höll på med just denna så det blev ett par nya. Principerna är ju dock desamma :)


Har lagt lite stains på ett teflonbakplåtspapper. Här Picket Fence (vit), Antique Linen, Broken China och Faded Jeans . Här har färgerna råkat blanda sig lite men undvik helst att dra stainsflaskans topp i någon annan färg för då blir den missfärgad. Färgerna blandar sig så bra ändå sen. Den vita är lite annorlunda än de andra för den är opak. Om man undviker att blanda runt och doppa tagen flera gånger kan man få jätteläckra marmorerade mönster med det vita.



Här ville jag dock inte ha riktigt så mycket mönster så för bättre färgblandning har jag först sprayat ordentligt med vatten på tagsen och sen doppat flera gånger i färgen:


På bilden ovan har jag torkat med embossfönen och sen droppat på vattendroppar .

Sen torkat vattendropparna med fönen och gjort "splash"märken genom att knacka vita stainsdabbern halvhårt mot tagen till hö nedan:


Stämplat lite noter, också med vit stain:


På den andra textstämplat med lite Vintage Photo stain och även här "splashat" lite ( ganska mycket faktiskt, fick akut byta tröja :) ):



Sen lagt till lite textur  m h a detta underbara embossingpulver:





Strött på lite här och där och värmer sen UNDERIFRÅN, annars flyger det all världens väg!
Resultat:




Sen lite finish i kanterna med kantrivare, distressdynor och infärgningsverktyg. Ett par 


Så till lite dekorationer. Stansar ut en kantbård i plast ( gammal spellbindersförpackning som sparats för återanvändning):


 Duttar sen tunt med utspädd acrylfärg mha en bit Scotch Brite för ett lite halvtransparent resultat. 


Här ovan Scrollwork - Sizzix On The Edge Die - Tim Holtz, nedan har jag gjort likadant med snöflingorna. Terrifically Tacky dubbelhäftande tejp längst ut i kanten:


Klistra fast. Blank eller "målad" sida uppåt är en smaksak:


Vänd och skär bort överflödet:



Med ett rådjur i vit kartong, bollfrans längst ner, text stämplad på Kraft CS och lite tyll- Klart!

Rådjuren är utstansade med denna die i vit kartong och samtidigt ett lager med Tim Holtz läckra Tissue Wrap. Hade ju lyckan att vinna den på pysselträffen i oktober och har varit så sugen på att komma igång och testa den:



Har sen limmat fast Tissu Wrap rådjuret på kartongrådjuret med Mod Podge , distressat, penslat på med Perfect Pearls -Gold och lackat ett lager med One step Crackle:



 Distressat lite till:



Ramen till skylten är gjord med samma dies som tagen. Har duttat den mot embossdyna och hällt på samma embossingpulver som på tagen. Siffrorna är Vintage Market Alphabet -Tim Holtz.också  duttade mot embossdyna, penslade med Perfect Pearls gold. Har sen fyllt hela  med Glossy Accents:



Sen då snögubbe-tagen:


Även här en kantbård i plast på samma sätt som ovan. Har tyvärr inte snögubben som Die, men däremot som embossingfolder. Har skurit en skåra i folderns vikning och lämnat ngn dryg cm på vardera sidan.  Funktionen försämras inte alls av detta och det fiffiga är att man kan embossa tags på ett mycket bättre sätt:


 Till den blå har jag använt blå Coredinations CS. Denna har en ljusare kärna så när man sandpapprar på det embossade så framträder mönstret tydligare. Snögubben är också täckt med ett lager Stickles Rock Candy,


Här har jag stämplat söta Tilda direkt på Kraft CS och stansat ut en tag:


Färglagt har jag gjort med Prisma pennor, min nya förälskelse :)...
Stämplat snöflingor runt om med vit distress stain. Hemgjorda rosor, MS grankvistpunch.

Runt om denna och den förra har jag limmat ett lager med löst glitter: 

 Dessa glitterrör ( och ett blått) följde med någon av alla trevliga scraptidningar och har blivit liggande ett tag men nu var det dags att testa :) . Lade en sträng med Glossy runt om, hällde på glittret och tryckte till lite grann- glittrigt så det förslår :) ( blixtljuset gör att det ser väldigt grönt ut på den blå tagen, ser vitare ut i verkligheten):



Hoppas detta kunde ge några uppslag- om något är oklart så är det bara att fråga.

Ha det gott!

KRAM!
Eva

1 kommentar: