måndag 23 april 2012

Lite mer Metal Tape Art...

...blev det när jag skulle göra ett födelsedagskort till min man tidigare i veckan. Jag gillar vekligen den här tekniken, kul och enkel, så om någon ännu inte provat rekommenderar jag absolut ett försök!

Jag har använt Biltemas aluminiumtejp, funkar utmärkt tycker jag.
Utmaningen är sen att hitta lämpliga dekorationer och sånt som ger kul strukturer under tejpen. Så här blev kortet:


Har tagit en tunn kartongbit och börjat med att klistra dit Crispyband högst upp, Magic mesh på sniskan på mitten och en bit punchinella nere i högra hörnet för att få lite textur i bakgrunden. Sen har jag valt själva dekorationerna, olika TH dies: Hanging Sign Elegant Flourishes  ( trimmat den ena lite och satt ihop med den andra) och blad från Tattered Leaves. I lövet har jag gjort lite "nerver" med ett präglingsverktyg. Bokstäverna är TH:s alfabet Once upon a time. Allt är utstansat i tunn kartong, bara lite tjockare än ett CS ( tog baksidan av ett gammalt ritblock, här behöver man ju inte bry sig om hur det ser ut, allt ska ju täckas med tejp).

Sen har jag skurit remsor av tejpen, olika långa och breda. Börjar täcka kortet från ett hörn och efter varje tejpbit går jag över med en pappersstompf för att få fram alla detaljer. Klistrar tejpbitarna lite omlott och i kanterna så det går att vika runt.  När hela kortet är täckt med aluminiumtejp går jag över alla ytor med stålborste eftersom jag inte vill ha det så blankt utan en mer sliten look. Sanding block eller sandpapper funkar också. Ville att metallen skulle dra lite åt kopparhållet så jag gick över med Alcohol Inks Espresso, Terracotta och Red Pepper.  När det är torrt målas allt över med ett ordentligt lager av svart acrylfärg, där nästan allt torkas bort direkt med hushållspapper. Det som då stannar kvar i alla fördjupningarna får mönstret att framträda ännu tydligare och hjälper till att ge det där gamla, slitna, "skitiga" utseendet som jag vill åt.  Acrylfärgen tar med sig ganska mycket av alco inken men det gör inget tycker jag, vill man kan man ju dutta lite mer alco inks efteråt.



Några ytterligare dekorationer ovanpå:


Blommor i Glassine Paper, med TH Tattered Florals Dies, embossade med Aged Copper Embossing Enamel. Brad från BoBunny.  Två kugghjul  med TH Mini Gears - Sizzix Movers & Shapers Magnetic Die , embossade med Aged Silver Embossing Enamel.




Några småblommor, liten metallcharm och kugghjul får räcka som ytterligare dekoration.

Som sagt, testa om ni ännu inte gjort det!

Ha en härlig vecka!

KRAM!
Eva






3 kommentarer:

  1. Vilket läckert kort!
    Det här måste jag prova! Såå annorlunda mot den stil jag har på mina kort. Kul! Tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Verkligen superläcker Eva!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Super snyggt!! Tycker om färgerna du fått på blommman.Måste prövas
    kicki

    SvaraRadera