torsdag 24 maj 2012

Tips & Trix Torsdag! Rullblommor...

Hej!

Torsdag igen och då var det dags för ett litet trix idag;)

Kommer ni ihåg mina rosor som jag hade på mitt senaste album här i bloggen? Om ni inte set det så finns det Här!

Jag hade gjort rosor med hjälp av kotte diesen;) Trixet jag tänkte visa er är hur ni kan använda en vanlig tandpetare när ni ska rulla ihop och forma den och även en hemmagjord.
 
Vi börjar med den hemmagjorda!


Jag har rivit ut en cirkel, jag fuskar lite med att rita en ring att följa som jag sen kan sudda ut. Har ni några bra mönstersaxar som ligger och skräpar kan ni klippa spiralen.


Riv cirklen i en spiral in mot mitten. Distressa gärna kanterna;)


Så till det lilla tipset;) Klipp av spetsen!


Nu tar ni tandpetaren och klistrar fast den som på bilden. Rulla tandpetaren med pappret mellan era fingrar lite innan ni tar klistret. Sen är det bara att rulla in mot mitten. Var inte rädda för att rulla för hårt, det går att "släppa" när ni har rullat hela vägen.


När jag har rullat ihop min cirkel brukar jag hålla änden mellan mina fingrar som på bilden och sen kan man snurra upp eller in med hjälp av tandpetaren. Detta är betydligt lättare än att sitta med pincett. När jag känner mej nöjd brukar jag fästa änden och sen brukar jag använda en klisterflaska med smal spets. Jag brukar nämligen sticka in lite klister här och där för att hålla ihop blomman.


Dessa "rosorna är gjorda med två olika storlekar på cirklen.

Kommer ni ihåg rosorna på detta album?


Tänkte visa er hur jag använder kotte disen.


Stansa ut ett antal när ni är i gång;) Stämpla något mönster kanske och distressa fram och baksida på kanterna.


Sen tar ni och viker alla bladen på mitten, ingen hård vikning.


Sen brukar jag lägga bladen på sidan av fingret och "rulla" dom mot fingret med hjälp av min andra hand ( lite svårt att göra med andra handen upptagen av kamera;) Hoppas ni förstår;)


Och skulle det hända att ni råkar dra av en bit som jag så gör det inget. Klistra på biten igen som jag gjort;) (övre mitten av bilden)


Sen gör ni som med den första blomman. Klistra fast tandpetaren och börja rulla. På denna blomman tänkte jag visa hur jag bygger vidare för att göra en större blomma.
 Rulla upp som vanligt, men ta bort den sista biten. Sätt lite klister som bilden visar.


Ta nästa utstansade spiral och fäst den där vi satte klistret, sen är det bara till att börja rulla vidare. Jag satte 3 st på denna blomman.


Självklart behöver man forma till dom lite;) Från vänster till höger så har ni rosorna med 1, 2 och 3 utstansade spiraler. Hur små eller stora beror på vad för slags papper ni använder. Den minsta på bilden är ca 1.5 cm och den största 4.5 cm. Den lilla blomman är den som jag klistrade ihop.
En liten pärla i mitten kanske?


Att använda dom så här funkar inte så bra...


Så ta sax eller tång och klipp av tandpetaren! Jag brukar inte vara rädd för att klippa så att den blir lite plattare i botten. Därför är det en fördel att sätta lite klister mellan bladen när man format och snurrat färdigt. Jag sätter en klick klister i botten och låter det torka. Sen är det bara att använda till era alster/kort/Lo ;)

Vi får se om mina kommer till användning till helgens kort;)

Material;

Cardstock
Archival Ink
Distresser
Kotte Dies
Flaska för klister med smal spets. 
( Tänk på att man bör skölja ur spetsen med ljumet vatten när man är klar för att förhindra stopp till nästa gång)

Hoppas ni tycker det är lika kul som jag att göra egna blommor;)

Ha en trevlig torsdag!

Kram

Erika


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar