torsdag 17 maj 2012

Vadå mister?

Ja, vadå mister?

Utbudet på mister på scrapmaknaden är ju superstort, det finns hur många olika sorter som helst och det kommer nya oxå.

Det är minsann inte helt självklart hur en mist bli när man spayar med den men jag tänkte visa er några exempel idag.



Jag har här använt ett vitt akvarellpapper att spraya på.

Den första rosa misten är Tattered Angels vanliga mist. Den syns ju tydligt och bra på det här pappret och man kan se skimret som den här misten innehåller. Misten är en genomskinlig mist, vilket betyder att sprayar du ovanpå något (ex ett mönstrat papper), så kommer det att synas igenom misten. Nackdelen är att vill man har mycket färg så får man spraya ett par gånger. Här i exemplet har jag sprayat 3 gånger.

Mist nr: 2, den blåa, det är Tattered Angels Chalkboard mist. Det är en mist som inte innehåller lika mycket skimmer som den första, man kan bara ana att det är skimmer i. Där emot så är den här misten mer täckande. Så skulle jag spraya på ett mönstrat papper skulle misten täcka mönstret.  Man får spraya ett par gånger för att bli totalt täckande, men på vitt papper räcker det gott med ett tryck.


Mist 3, den gröna, är Dylisions Ink spray. Detta är en väldigt färgstark mist helt utan skimmer. Den är baserad enbart på bläck och vatten men i så hög blandning att den blir härligt färgstark! På bilden har jag bara sprayat 1 gång.



 Det här exemplet är gjort på beige cardstock och som ni ser så skiljer misterna sig inte så mycket åt från det vita akvarellpappret.



 Men här blir det rejält annorlunda. Jag har använt ett svart cardstock och som ni ser så syns knappt misten från Dylusions.

Man kan se skimret från Tattered Angels mist och på Chalkboard misten ser man faktiskt lite färg. Men jag fick mista 4-5 gånger på samma fläck för att få lite färg att synas.



Man kan ju oxå blanda sina egna mister :) Riktigt roligt och det gör jag ibland. Det blir inte billigare, speciellt inte om man gillar färgstarkt, men det kan vara kul att skapa andra effekter och färgtoner än vad som finns på marknaden.

Jag har använt Mini-mister och distressrefiller till det här exemplet, men det funkar lika bra med vilken refill som helst som finns på marknaden.

Jag fyller min minimister med ljummet vatten men lämnar ca 1 cm för att få plats med Perfect Pearls och lite utrymme att blanda ihop vatten+färg+mist. Till en minimistflaska har jag använt ett helt rör med färg från en distressrefill samt en knivsudd Perfect Pearls.

I det första exemplet är det Spun sugar och lila Perfect Pearls.

I det andra Stormy Sky och Perfect Pearls i guld

Till det tredje och gröna exemplet har jag använt Shabby Shutters och blått Perfect Pearls.

Om ni tittar noga på bilderna så kan ni skimret i den avvikande färgen. Det är det här som är kul med att blanda egna!! Man kan få så fräcka effekter som absolut inte finns på marknaden.


Kram
BellaMio

1 kommentar:

  1. Jag skulle vilja ha tag på en mist som är vattenfast sedan den har torkat, så att man kan lacka och måla med akrylfärg mm över mistlagret.

    SvaraRadera