måndag 17 september 2012

Personliga ljus - trevliga gåborts-presenter

I fjol gjorde jag så härliga ljus med servettdekorationer, så när jag såg de fina näsdukarna och servetterna på Pysseltagen, tänkte jag göra sådan lite tidigare i år.
Då behöver man blockljus, servetter med fina motiv, ljuslack, pensel och en vass sax.



Jag har använt ljus som jag vet brinner bra och som gärna lämnar den yttersta kanten kvar länge. Dessa har jag köpte på "det stora möbelvaruhuset" som har sitt huvudkontor i Älmhult.
Näsdukarna med rödhakar på blev jag hopplöst förälskad i när jag såg dem. Sen kom färdigblandade servettpaket med julmotiv, tomtar och änglar.
Det knepigaste är att välja motiv... Det finns ju så många söta...!!

Men det jag ville mest av allt, var att göra ett ljus med rödhakarna...
Så då gällde det att klippa runt servettmotivet, så tätt som möjligt. På just det motivet finns det en vit bakgrund, så det förlåter en liten kant runt motivet, som kan vara kvar.

Sen kommer den pilliga delen... Nu gäller det att dela servetten så att man bara har kvar det yttersta lagret, det med trycket på. Därefter lägger man servettpappret på ljuset och lackar fast det.

Jag stryker ett lager lack som jag fäster servetten med, låter torka, sedan lackar jag över hela ljuset med ett lager lack. Detta för att få samma fina glans på hela ljuset - ända upp till veken. Sen får alltihop torka - gärna över natten...

Vi går ju mot mörkare tider, och ett tu tre är vi nära jul, så jag passade på att göra ett större ljus med lite juligt motiv. En av servetterna har en jättefin ängel som motiv, den tog jag. På baksidan av ljuset satte jag det fyrkantiga motivet med de tre ljusen (fast jag klippte runt ljusens konturer) samt två motiv med klockorna.


Det är lätt att fästa servettpappret med lacken.
Så fick ljusen torka, och dagen därpå fick de lite effekter med Stickles.
Lite cellofan och ett vackert band om, så har man en fin gåborts-present !!
Dekorera en matchande tändsticksask till och det blir en fin gåva !!

Och ljusen jag valde kommer att bli fina ljuslyktor, då de från början behåller yttre skalet lite längre.

Men tänk på att ljus aldrig ska stå och brinna utan tillsyn !!



Scrappa lugnt !!!
Kim

2 kommentarer:

  1. Ahh, helt underbara. Blir snygg touch med glitterlimmet!!!

    SvaraRadera
  2. Åhhh såna fina ljus blev jag sugen på att göra
    Tack för inspirationen

    Kraaaaaam

    SvaraRadera