torsdag 13 september 2012

Tips & Trix torsdag; Album med kuvert

Hej!

Ja, då har ju sommaren passerat och ni kanske har börjat planera era julkort eller så är ni kanske redan klara?

Det kom en liten förfrågan,på facebook, på tutorial av albumet jag bloggade i lördags. Pysseltagens facebook sida har ni väl koll på? Om inte annat så se till att få koll på den;) Mycket av det senaste som anländer till butiken poppar upp där så att man inte missar något.


Detta albumet bloggade jag förra helgen, fler bilder hittar ni här.

Till tutorialen så blev det början på ett nytt album;)


Så då kör vi;)


Jag har använt ett kuvert som grund till sidorna, mått 10,5 x 24cm. Klistra igen det och biga 9,5 cm in från ena kortändan.
 Kuvertet finns i shopen, 50 st för 25 kr. Bra och billiga.

Vik vid bigningen och biga 2 cm in. Skär bort ca 2mm från båda kortändarna så att ni får öppningar. 

Sen är det bara till att distressa alla kanterna och sätta mönsterpapper. Jag förredrar att klistra igen passagen som blir vid 2 cm bigningen. På bilden är det dom delarna som inte har något mönsterpapper. Jag fördrar att tejpa ihop den delen.


Papperna är från ett av alla underbara Prima block, Romance Novel 6x6. Tyvärr slut, men det har ju hunnit komma in ett nytt som jag kikade på häromdagen. Mums!!

En bit chipboard som grund. Min bit mätte 15x 11,5cm. Skär av en 2 x 11,5 cm bit.
För att få papper runt hörnen så har jag fått använda två papper som jag fäst samman. Det syns på kantstansen. Anledningen till att jag delar mina covers (2cm biten)
 är för att då kan jag göra en hårdare sammansättning. Men som ni ser på bilden ska ni inte sätta fast biten kloss intill utan använd en bit av samma chipbord och hålla emellan så att ni får ett mellanrum.
För att pappret lättare ska gå att få runtom och fästa så brukar jag ta och biga längs med chipboarden och även i springan.


Klipp av hörnen på pappret, men inte ända in till kanten. Den lilla biten som blir i hörnen viker man in efterhand som man sätter fast pappret. Sen sätter jag tejp som på bilden.


Här ser ni att jag inte klippt ända intill hörnet och att jag har ett mellanrum på mina bitar chipboard.


I hörnen som jag inte har tejpat så sätter jag lite klister. Här ser ni att jag även har bigat i springan efter att pappret är på plats.


Sista kanten ska på plats! Tips när ni ska vika runt pappret är att ha mönsterpappret mot er och chipboardet från er. Fliken som ska vikas runt har ni ner och mot bordet. Vik sedan ner mot bordet så får ni hjälp av bordet att vika jämnt.


Alla kanter på plats och fästa på baksidan. Då sätter jag öljetter.


Efter att jag satt öljetter sätter jag en bit mönsterpapper för att dölja chipboard och öljetternas baksida. Viktigt att biga i den lilla springan även på denna sida. Vik försiktigt några gånger så att pappret "flexar" lite så går det lättare att öppna albumet.
 Hoppas ni blev klokare;)

Vill även passa på att tipsa om den nya skäraren som kommit in till butiken.

Den ser ut så här! Har bytat ut min gamla trotjänare som knappt gick att läsa siffrorna på längre. Pluset med denna är att man kan fälla in båda armarna, lite större yta för pappret att villa på och det bästa är att siffrorna är inpräntade i plasten så dom kommer inte att slitas bort;))


Material;

Prima Mönster Papper Paper pad 6x6

Ha en bra dag!


Kram

Erika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar