torsdag 31 januari 2013

Tips&Trix- Motiv i lager!

I måndags visade jag detta kort med ett motiv i "lager på lager":



Tänkte visa hur jag gjorde. Idén kommer från Splitcoaststampers (kika gärna in här för mer bilder och andra mått).

Så klart kom jag inte på direkt att jag skulle göra T&T av detta så det blev inte så många foton, men å andra sidan är det inte direkt "rocket science" detta... :)

När jag bestämde vilka mått jag skulle ha så utgick jag från den stämpel jag valt och stämplade upp den på kladdpapper. Mätte sen upp lämpliga yttermått, i detta fall blev det 9,5 x 11,5 cm.  Uppskattade sen hur stor innersta rutan skulle vara för att det skulle bli snyggt med motivet. Mät lika lång sträcka från sidorna som uppifrån och nedifrån om du vill ha kanterna lika breda. Måtten här blev något krångliga, tänker inte ens skriva upp dem :)... För enkelhets skull blev det NÄSTAN 5x7 cm. Då blir mellersta biten 7,25 x 9,25.  
( För att få måtten på mellanbiten tar man (yttre höjden-inre höjden)/2 + inre höjden och likadant (yttre bredden-inre bredden )/2+inre bredden. Man tar alltså innersta måttet plus halva mellanskillnaden mellan yttersta och innersta måttet så har man måttet på mellanbiten.) Enklast är det förstås om man väljer lite jämnare siffror, men estetiken framför allt haha, eller hur ?

När själva räknandet är klart skär man då till sina 3 pappersbitar, här akvarellpapper , 1 bit 5x7 cm, en bit 7,25x9,25 cm och en bit 9,5x 11,5 cm. Måttar in dem ovanpå varann med en liten bit självhäftande tejp mellan lagren för att hålla på plats under arbetet, men dessa tas bort sen. Stämplar sen motivet rakt över alla lagren samtidigt:


Att stämpeln inte blir perfekt i skarvarna är inget problem, täcks av CS sen när man monterar.

Så färglägger jag medan pappren fortfarande sitter ihop, här med distressrefillers:



Tar sen isär och monterar varje del på CS, skar till bitar 0,5 cm större än motivet, alltså 5,5x7,5 cm , 7,75x9,75 cm och 10x12 cm och fäster motivbitarna på CS:en med dubbelhäftande tejp. Monterar sen ihop delarna med 3D-kuddar mellan varje. 
Antingen monterar man sen fast direkt på kortstomme av lämplig storlek, eller som jag valde att göra, med ett lager mönsterpapper också.

Behövs inte mycket dekorationer, motivet ser ju ganska arbetat ut i sig själv.

Lycka till med räknandet. Och vill man inte räkna så följer man mina mått eller måtten hos Splitcoaststamper och väljer stämpel utifrån det istället :).

Ha det gott!

KRAM!
Eva


1 kommentar: