torsdag 17 januari 2013

Tips & Trix - Big Shot

De flesta frågor som jag får till mig handlar om stansmaskiner. Vilka dies funkar i vilka maskiner? Vilka plattor behöver jag? Hur får jag det som på bilden?

Det är inte alltid så enkelt och står man i köptagen av en stansmaskin så är ju inte alla saker så självklara. Så idag tänkte jag börja en liten serie med hur jag gör när jag stansar i min Big Shot :)

Det jag tänkte visa idag är hur jag gör för att torrembossa mina dies i min Big Shot.

 Du behöver dies antingen med kant (som spellbinders) eller dies med mönster i själva diesen (som blommorna på bilden.)

Titta på dina dies som du har hemma så har du nästan säkert några som du kan ebmossa på det här sättet :)

Sen behöver du en Silicon-matta och en texturz-platta, å så din vanliga plattform och skärplattor som följer med när du köper din Big Shot.



 Först lägger jag min Multiplattform, sen en av de genomskinliga plattorna. Efter det lägger jag pappret jag vill stansa i och så diesen med den sidan som kommer skära ut formen mot pappret.




Sist lägger jag den andra av de genomskinliga plattorna. Jag har alltid samma platta i botten, på så sätt blir den ful och full med skärmärken medans den som jag alltid lägger överst är platt, rak och fin.

Sen är det bara att veva igenom.

Har du en känslig maskin eller former som är kluriga så kan du alltid veva fram och tillbaka.



 Å här är då min blomma.

Nu ska vi embossa den!



 Låt blomman ligga kvar i diesen.

Som ni ser på bilden så har jag vänt upp den första sidan på min Multiplattform, den stoppar jag alltid in igenom maskinen så slipper jag hålla reda på den :)

Sen lägger jag en av de genomskinliga plattorna, gärna den som är rak och fin. Diesen lägger jag med skärsidan upp mot mig.



 Sen lägger jag på Silicone-mattan...



 Och sista Texturz-plattan.

Å sen vevar jag! Ibland vevar jag bara igenom alltihop en gång och ibland fram och tillbaka ett par gånger. Det beror på min dies och hur mycket tryck jag vill ha.

Vill man ha mera tryck så kan man lägga en eller två cardstock överst och sedan veva igenom alltihop.



 Voilá!!



 Nu har jag en så här fin blomma!




 Man kan oxå färga in lite innan man plockar bort formen man stansat ut från diesen.



 Jag gnuggar försiktigt in färg, ibland vill man kanske bara ha lite färg precis runt kanten och ibland vill man färga in allt med starka färger och tjockt lager :)

Glöm inte att göra rent din dies efteråt bara, annars kanske du får färg på nästa sak du stansar ut.


När jag plockar bort diesen så blir det så här fint!

Många gånger är det de enkla sakerna som förhöjer :)



Kanske har det här inlägget svarat på några frågor eller gett en och 
annat ett tips på hur man ytterligare kan använda sina dies.

Kram
BellaMio

1 kommentar:

  1. Åh tack för visningen, har inte haft min bigshot så länge och nu får jag äntligen lära mig lite mer =) Perfekt!

    SvaraRadera