måndag 6 januari 2014

Pergament...


God fortsättning!!
Hoppas ni har det bra efter alla helgdagar och att ni har hunnit scrappa något... :)

Jag ville göra en kalender för 2014 och funderade fram och tillbaka. Till slut fick jag idén att göra den som en pergamentrulle fast denna går inte att rullas ihop. 

Stommen är grungepaper och rundstav. Grungepappret är 30x15 cm. Längden och tjockleken på rundstaven som jag har är ca 2,5x16 cm, ni kan välja vilket som passar er bäst. Jag målade allt med svart gesso (behöver inte måla hela rundstaven, hoppa över mitten för det syns ju inte under pappret)

Sätt dubbelhäftande tejp eller klister på ändarna på grundgepappret så det täcker rundstaven och rulla fast staven så det blir som på denna bild nedan....


Limmar på tissue wrap papper med multi-medium gloss samt ett lager ovanpå sen "smutsa ner" pappret med gesso. På insidan tejpade jag på ett matchande papper. 

I chipboard klipper ni ut 8 st stora och 8 st lite mindre cirklar....målas med svart gesso. Limma ihop 2 stycken av samma storlek (slutligen ska ni ha 4st stora och 4st lite mindre) samt limma ihop en liten och en stor. Dessa ska sitta på ändarna.

Nu till ändarna/knopparna....
Limmade ihop muttrar och gamla träpärlor som ligger och inte har blivit använda till något. Även dessa målade jag i svart gesso.

Nu till dekorationen. Spets, pärlband och blommor....




 En tag för varje månad och där kan man skriva olika händelser mm. 


Material:


Ha en bra vecka!
Kram Karolina


Pysseltagen- din scrapoas på nätet!




1 kommentar:

  1. Du hade helt rätt Karolina. Jag älskar detta. Så underbart ♡ du är en sån inspirationskälla

    SvaraRadera