lördag 22 februari 2014

Mer än bara kuvert...

Hej!

Äntligen lördag igen och som jag utlovat så kommer det här en tutorial på hur man använder sin Envelope Punch Board till mer än kuvert;))



Det var dessa askar jag visade med utlovning på tutorial;)
 

Har hunnit göra  en tändsticksask till och en avlång ask också!
I den avlånga asken får det plats tex ett snickers;) Hade ett,
men det försvann på pysslandets gång;)))

Lite ruffigare i metall denna gången!

Förstärkte botten med 3 lager chipboard...

och satte på metall fötter!


Grundfärgen på dessa fötter är egentligen lite antikguldiga, men med Distress painten kan man ändra på det mesta;) När den väl sitter så sitter den;) Black Soot, Broken china och Brushed pewter.

Lite blommor och blad! All metall är gjord med Metal foil tape sheets och embossing foldrar från Rangers. Blommorna stansade med Nellie snellen.

Innan vi börjar vill jag förklara en förkortning som kanske inte alla kan;)
Istället för att skriva tex 2 inch skriver jag 2" osv.


Asken är gjort i tum och det är inga problem då Envelope Punchen har både och;) Anledningen är att jag vill slippa alla dessa små milimetrar så långt jag kunde;)

Jag har utgått från ett 6x6" papper. Börja med att Biga och stansa vid 2" och 3". 
Biga även vid 4", men stansa inte.


Vänd på pappret och gör exakt likadant på motsatt sida.


Nu ska ni vrida pappret ett kvarts varv och sätta markören på mitten strecket som bilden, där ni ska biga och stansa och även på det innersta strecket. Biga också vid 5", men INTE stansa.


Gör likadant på motsatt sida!


Vid ändarna ska ni klippa in små jack som bilden visar.
Detta för att få till små fina flärpar att klistar ihop asken med;)


Vik ner den ena kortänden som bilden visar och sätt in
den under stansen, jag ögonmåttade mitten;)
 

På detta viss får man tag i asken och kan dra ut den;)

Så här ser det ut när flärpen är utvikt igen;)

Klistra ihop asken!

Färdig ask!

Jag gjorde ett fodral till min ask och där mätte jag i centimeter;) för den gjorde jag med min skär och mitt big verktyg. Måtten som passade min ask var 9.5 x 21.4 centimeter, men jag brukar göra så här;
Rätt bredd, men lite längre än slutmåttet då pappret kan "dra" sig lite efter hand som man bigar.
Bigade vid 5,8 / 7,6 /13,6 /15,4 och skär av vid 21,4 cm.
Ett tips är att sätta dubbelhäftande tejp på rätt ändar av omslaget och slå det om asken så ser man om det passar och asken kan glida igenom utan problem.

Jag återkommer med mått etc på den avlånga asken;)

Material;

Cardstock
Metal Foile tape
Envelope Punch Board
Embossingfolders
Distress Paints
Blom punchar 
Metall fötter

Lycka till och trevlig helg!

Kram

Erika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar