onsdag 28 maj 2014

Tombows akvarellpennor i fokus!

Mina första trevande försök att måla med "vanliga" akvarellfärger och pensel, gick så där...  Hur jag än kämpade blev jag aldrig riktigt nöjd. Då köpte jag akvarellpennor som man vässar, ni vet, och dem lyckades jag bättre med. Riktigt nöjd med resultatet blev jag först när jag investerat i några av Tombows akvarellpennor. Jag bara älskade att sitta och färglägga bilder och motiv med dem, ren meditation, Men, ni vet hur det är, efter ett tag glömde jag bort pennorna för det fanns så många andra produkter och tekniker att upptäcka.
Åren gick och jag fick äran att bli en av tjejerna i Pysseltagens designteam.  Direkt poppade tanken på Tombows pennor upp och att jag ville skapa något med dem... om de inte hade torkat förstås. Det hade de inte, efter över fyra år var de lika fräscha!

Under några onsdagar framöver har jag därför tänkt att bjuda på lite olika tips och tekniker med just Tombows pennor här på Pysseltagens blogg. 
Så, vad kan man då göra med en akvarellpenna förutom att färglägga med den?  Massor! Om du vill veta vad, så häng med!
Visar här ett kort jag skapat med i stort sett bara Tombows pennor!
Vi börjar med bakgrunden: På ett akvarellpapper i formatet A6, har jag bara dragit pennorna över pappret och lämnat lite vita fläckar här och där. 
Därefter har jag sprayat över pappret med enbart vatten, sprayflaska .
Jag har en värmepistol som jag använder för att torka pappret mellan alla färglager. Det fungerar inte så bra att lägga på ny färg på ett fuktigt papper om du vill uppnå en liknande bakgrund som min.
På en plastficka, teflonduk eller liknande drar jag med pennorna över ytan och sprayar lätt med vatten.
Sedan är det bara att doppa ner pappret i färgdropparna på olika ställen och med olika färger. Glöm inte att torka mellan varven;-)
Med en skärmaskin skär jag till pappret och monterar det sedan på en ny bit akvarellpapper. Jag använder Scotch lim när jag limmar ihop mina olika papper för att det ger mig tid att justera innan det torkar. Pysseltagen har en jättefin Kraft cardstock som jag använt till kortbas, "tag" och biljett. På denna cardstock använder jag återigen min skärmaskin men denna gång till att biga med. Därefter monterar jag sedan de båda hoplimmade akvarellpappren på den vikta cardstocken.

Sammanfattningsvis har vi nu gjort en bakgrund som ser ut som om den är målad av ett "riktigt" proffs med "riktiga" akvarellfärger. Man kan klara sig långt på 10-12 pennor i början.
Nu gör vi färdigt resten av kortet. Vi börjar med biljetten som jag bara stämplat genom att lägga Tombows akvarellpenna på skrå när jag dragit den över stämpeln och sedan stämplat den på Kraft cardstockIbland blir det ett bättre avtryck om man andas fuktig luft på stämpeln när man färglagt färdigt, precis innan man skall vända ner den mot pappret. Samma papper som jag använde till kortbasen.
Klipp ut biljetten och distressa kanterna med distressdyna.
Med Spellbinders label 28 stansar jag ut en "tag" i samma Kraft cardstock. Jag skär bort nedersta delen och gör med Crop-A-Dile öljettverktyg hål i "tagen". Med en bakgrundsstämpel av osäkert ursprung stämplade jag på samma sätt som på biljetten. Distressa kanterna med samma färg som på biljetten (Gathered Twiggs). I hålet skall vi nu trä i ett band som jag så klart färglagt med... Tombows akvarellpenna.
Återigen lägger jag pennan på skrå och för över färg på en plastficka, teflonduk eller liknande. Sprayar lite vatten över och låter bandet få sig ett bad. Mer "spänning" får man i bandet om man även här torkar bandet mellan de olika färglagren.

Rosen och bladen på "tagen" görs så här: Stansa ut blommorna och bladen ur akvarellpapper med Roxstamps grattis dies med ett vaxat papper emellan. Färglägg dem "slarvigt" med Tombows akvarellpennor.
Bladen färglägger du också slarvigt. Jag har använt matta och verktyg för att forma till rosen så här: Böj till alla kronblad på alla blommorna  genom att med pincetten nypa tag ytterst på bladen och vik/böj nedåt.
Lägg sedan varje blomma på mattan och skruva/vrid ner ballpoint 3 mm och sedan ballpoint 2 mm i mitten på varje blomma.
Limma nu ihop alla blombladen på den minsta blomman så att den bildar en knopp. Låt den torka medan du limmar resten av blommorna med start av den största i botten. Limma därefter dit resten i fallande storleksordning och sist den lilla knoppen.
Eftersom Tombows akvarellpennor har en penselliknande spets kan man komma åt att färglägga längst ned i vecken på rosen. Det ger den ett mer realistiskt uttryck. Jag glittrade till rosen lite genom att spraya en blandning av Perfect Pearl Mandarin och vatten över hela härligheten.
Montera nu alla delar på kortet. Under biljetten och tagen har jag använt 3D kuddar för att ge kortet ett uttryck i flera nivåer/dimensioner.

Sammanfattningsvis har vi nu gjort en pappersros, en stämplad text och ett band med Tombows akvarellpennor. Sugen på mer med dessa pennor? För jo, det finns mer;-) Jag återkommer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar