onsdag 16 juli 2014

Tombows akvarellpennor i fokus, del 7.

Den här gången tänkte jag visa hur man kan göra sina egna mönsterpapper med hjälp av Tombows akvarellpennor, bland annat.
För det här projektet har jag bara använt tre olika papper, så som akvarellpapper, rosa och beige cardstock.
Motivet har jag stämplat på vanligt akvarellpapper och färglagt med Tombows akvarellpennor och deras penselpenna för att jämna ut färgerna. Motivet är en söt baby från Stamping Bella. Ramen bakom motivet är färglagt med akvarellpenna och därefter har jag embossat med clear embossingpulver på det. 
På baksidan av en bit beige cardstock har jag använt My Favorite Things stencil, Graduated dots. På Pysseltagens webbutik hittar du massor av stenciler/masker. Jag tejpade fast den noga eftersom jag skulle använda transparent embossingpasta över stencilen. 
Innan jag applicerade embossingpastan, drog jag en akvarellpenna i varje cirkel på stencilen. Med penselpennan, som är ofärgad, målade jag i varje cirkel för att jämna till färgen... och sedan på med embossingpasta och en liten nypa av Martha Stewarts glitter över det.
Om du inte använt embossingpasta eller stenciler/masker förut så klicka på länken så kommer du till Helenas Stencilskola här på Pysseltagens blogg. 

På nästa mönsterpapper har jag använt akvarellpapper som bas. Vit embossingpasta kan man färga till vilken färg man vill. Jag valde en mörkbrun akvarellpenna som jag lade på skrå på en teflonduk och målade på den. Med en liten klick embossingpasta kommer man långt. 
Använd en palettkniv för att blanda färgen och embossingpastan. Palettkniven är det enklaste verktyget att använda när du för över embosingpastan på stencilen och pappret sedan. Jag hade slarvat med att tejpa fast stencilen noga så det kom lite embossingpasta under stencilen... 
Träna på en spillbit, tills du tycker att du behärskar tekniken.
På baksidan av den rosa cardstocken har jag använt en bakgrundsstämpel som jag målat med Tombows akvarellpenna på skrå. Stämplat på vanligt sätt, men andats på stämpeln innan jag stämplar för att fukta färgen. Lite clear embossingpulver över för att förstärka färgen.
Jag har använt band och spetsar för att få en mjuk och fin övergång mellan de olika mönsterpappren. Blommorna kommer alla, förutom den mörkrosa rosen, från Pysseltagens webbutik. Detaljbilden visar den mörkrosa rosen som jag gjort själv på lite tjockare kopieringspapper och med färg från... Tombows akvarellpennor, of course. 
Här kommer en länk där jag visar hur man kan göra en sådan ros själv.
Välkommen nästa onsdag då bjuder jag på... rätt gissat, fler tips på vad man kan göra med Tombows akvarellpennor ;-) Vi ses!
Lena-Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar