måndag 11 september 2017

Mixed media hjärta - Melina testar Pentart, del 2

Hej!

Melina här igen. Varje måndag under september kommer jag att testa och skriva om Pentarts produkter här i bloggen. Dessa produkter är helt nya för mig, så jag testar mig fram tillsammans med er. Idag koncentrerar jag mig på Patina effect och Cracking paste.


Jag börjar med att grunda trähjärtat med Pentart gesso. Därefter målar jag med Pentart Mud grey akrylfärg på de delar av hjärtat som jag planerar att ha Cracking paste över. Detta för att sprickorna ska framträda tydligare när det torkar. Jag penslar Pentart Cracking paste primer över min gråbruna yta och låter torka. Därefter penslar jag på Cracking paste. Ett lite tunnare lager Cracking paste ger mindre och finare sprickor, precis vad jag ville uppnå här. Tar man ett tjockare lager paste får man större och djupare sprickor. Detta testade jag i mitt förra inlägg som ni kan läsa HÄR.


Jag applicerar gesso på den nedre vänstra delen och den övre högra delen av hjärtat, strör på Patina effect powder och penslar ner pulvret i gesson. Låter detta torka hjälpligt och penslar sedan på de olika färgerna av Patina effect Reagent. Här var jag inte särskilt imponerad, men fortsatte leka :)


Jag gjorde samma procedur igen med gesso och pulver, men den här gången genom en stencil.

 


Efter att ha applicerat de olika färgerna av Reagent igen och allt hade torkat så blev jag faktiskt imponerad av effekten! Som riktigt gammal ärgad koppar, eller vad tycker ni?


Nu kommer vi till dekorationerna. 
Jag ville testa hur Pentarts matte varnish fungerade som lim, och jag ville ha en dekoration som helt bröt i stil med resten av min kreation. Jag la på ett generöst lager med matte varnish på mina stjärnor av chipboard och hällde sedan små berg av Pentart Mineral powder över. (Här skulle man förstås lika gärna kunnat använda Pentarts gel paste som lim, men jag har bara shiny, och det ville jag inte ha till detta projekt)

Jag hällde av överflödet av sanden och kontentan är att - ja, matte varnish fungerade utmärkt att limma Mineral powder med (ni ser resultatet på bilderna sist i detta inlägg).


Dessa blommor av filt har jag haft i mina gömmor i evigheter och gillar dem inte särskilt mycket.
Då gör man om dem!


Jag grundade blommorna med ett lager Pentart matte varnish då jag av erfarenhet vet att filt suger upp mycket vätska och jag ville skapa en sorts spärr så jag slapp måla dem med 4 lager gesso. Nu räckte det med ett lager gesso, ett lager Pentart beige akrylfärg och ett lager med de olika färgerna från Pentart Patina effect akrylfärger.


Nästa dekoration har jag också byggt ihop av grejer som jag haft länge i mina lådor.
En ram och en dam :) Jag limmade fast en bit papper bakom ramen så att jag skulle ha något att färsta damen på. Sedan fyllde jag mellanrummet med Pentart gel paste och olika storlekar av 
Pentart 3D balls.


Jag målade hela med gesso och arbetade in Patina effect powder.


Sedan lekte jag med de olika färgerna av Pentart Patina effect reagents och kompletterade också med 
Patina effect akrylfärger här och där. 
Ganska stor skillnad blev det från den rosa, glittrande ramen jag började med!


Akrylfärgerna från Patina effect går utmärkt att måla med på papper, och detta 
använde jag för att stämpla mitt citat på.


Här är bilder på det färdiga alstret:







Jag gillar verkligen både Pentart Cracking paste och de båda Patina effect systemen.
Skulle jag bara ha ett set av Patina effect så skulle jag verkligen ha svårt att välja! De har helt olika framtoning, men jag gillar dem båda och kan tycka att de är användbara på olika sätt (jämför bakgrunden på hjärtat och blommorna).

Tack för besöket och hoppas vi ses nästa vecka igen!
Lämna gärna en kommentar och har ni frågor så svarar jag efter bästa förmåga :)
xx Melina

Använda produkter från Pentart:
Acrylic paint, Mud grey, Beige








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar